Triumph Dolomite Sprint, 1977
Jihaaaa, geweldig, wat een beeldschone cult auto hebben we nu in de showroom staan. Een tijdje geleden kocht ik deze zeldzame origineel Nederlandse Triumph Dolomite Sprint met overdrive met slechts 48.000 km op de klok. Na wat technische aandacht is hij helemaal klaar voor de nieuwe eigenaar. Deze sprint is jarenlang eigendom geweest van een liefhebber, die er veel te weinig mee reed. De afgelopen 5 jaar is hij onder handen genomen door een Nederlandse, Engelse Oldtimer specialist die hem voor zichzelf had gekocht. Daarbij zijn alle remmen rondom vernieuwd, dus klauwen, blokken, leidingen, hoofdremcylinder, bekrachtiger. Alles is nieuw. De carburateurs en ontsteking zijn gereviseerd, de motor in perfecte staat gebracht, de brandstofpomp, brandstof leidingen en bobine zijn vernieuwd. De auto is voorzien van een nieuwe Powerlite high torque startmotor en heeft als laatste een volledig nieuwe koppeling gemonteerd gekregen, dus drukgroep, koppelingsplaat, druklager, hoofdcylinder, slavecylinder en toplager. Zelden heb ik zo’n onverpeste auto gezien, de vorige APK datum was 1979. Hij is dus slechts 2 jaar op de weg geweest blijkbaar. Onder de auto en in de wielkuipen is alles, oude originele lak, onbehandeld en zoooo eerlijk. Ongelofelijk en onaangetast. Dat zie je zelden. De buitenkant is een keer gedeeltelijk overgespoten. Is het een top gerestaureerde Sprint, nee, maar zelden heb ik zo’n originele en on verpeste auto gezien. De motor brult als de 2 liter in de tijden van weleer deed om de Alfa’s en de BMW’s af te troeven. Daar is hij ook voor ontworpen. De motor wordt gezien als de eerste productie meerkleppen techniek auto, de 16v die met slechts 1 nokkenas alle kleppen bediende. Fenomenale techniek in de 70’s.
Het interieur van deze Dolly is zoals af fabriek, alles origineel. De overdrive versnellingsbak schakelt messcherp. De acceleratie tijd van 0-100 in 8.4 seconden was zeer snel en bijzonder in deze jaren. Een echte Britse arbeidersklasse sportsedan. Zelden komt er 1 op de markt, een goed en roestvrij exemplaar is bijna onvindbaar. Stop met zoeken. Dit is een ongelofelijk hard en goed bewaard origineel Nederlands exemplaar. Het dashboard is in zeer nette staat, alle meters werken naar behoren en de 5 origineel Sprint wielen zijn gerestaureerd. De originele stoffen bekleding is netjes, net als de hemel. In de kofferbak is alles netjes en origineel, onder de motorkap begint het feest pas echt. Wie o wie ie de eerste voor deze geweldige bruut? Zeker voor deze vraagprijs komt U ze zelden tegen.